Tuesday, May 26, 2009

~monthly check up~

oh..semlm saya telah g buat monthly check up kat klinik kesihatan ibu dan anak kg baru salak selatan..mcm ni la...org2 kebanyakan mcm saya ni...check up kat gov klinik je..hah hah hah...dulu kan, ms ajmal, semua dah merasa..check up kat klinik swasta, klinik gov, doc pakar..hasil paling puas hati kat klinik gov....sbb nya diaorg check sgt detail..sgt puas hati...even yg check mua nurse je tp sgt puas hati...even kat doc pakar pun xde la detail sgt diaorg nye check up..so, plan nya utk yg 2nd ni nak buat cam 1st pregnancy gak la..monthly check up smpai 7bln, g check up kat klinik gov, scan kat klinik swasta pastu start 7bln ke atas g jumpa gynea balik kat ukm sc....tp kalau ikutkan, nak je check up kat klinik gov tu smpai bersalin tp standard private kan, at least kena g check up gak ngan diaorg at least sekali b4 deliver...malas la nak g chek up smpai 2 tempat..x larat la...tp tgk la..sbb servis kat klinik kesihatan ibu anak kg baru salak selatan ni sgt puas hati.....dulu ms ajmal, g check up kat klinik batu 9 kat umah mama tp servis lembap...kali ni try g klinik gov yg kat umah ni ok la..servis pun cepat...

semlm aku smpai klinik kul 8...kul 9 dah siap chek up..cpt kan...patutnya kena jumpa doc gigi tp doc gigi lak x dtg, so, nurse kata next time la...erm..banyak lak melalut ka...actually nak cite psl kandungan je....minggu ni dah masuk minggu ke 16 but still x rs pergerakan baby...rs berombak2 kat dlm perut pun xde..sgt risau sebenarnya...but bila nurse check, denyutan baby still ada and denyutan baby normal-157....denyutan yg normal adalah 130-160...bila nurse nak ukur, duk ukur2 dia kata baby kecik, x selari dgn umur baby yg dah berumur lebih kurang 16 minggu tuh..aku dah menitik2 air mata (sikit2 je la..:)...) bila aku cite kat nurse yg aku sungguh riso x rs baby gerak....nurse tu sgt baik hati dok pujuk2 aku jgn riso..hu3x...hb nasib baik dah naik sikit 11.9..last month 10.5 je...pastu dia xplain pasal hb ni..bla3x..apa effect kalau hb rendah..bla3x..berat naik 0.3 je..last month 46.7kg, bln ni 47kg..hu3x...part ni nurse tegur la suruh banyak kan makan, dia tanya la minum susu ke x.....erm...semua benda aku buat..ubat aku mkn, susu minum tiap2 hari, mkn seimbang, mkn buah...mmg xde masalah sembelit or apa2 je la but tu la..sometimes muntah2 tu masih ada...aku actually sgt berharap agar check up kali ni, berat aku naik banyak, hb naik, dan xde apa2 masalah pd kandungan..tp bila jd cam ni, aku sedikit upset la...seb baik mr azam ada..beri semangat kat aku...hu3x...riso ni..riso.....

tu je la luahan aku kali ni erk....emo sikit ptg2 ni...

4 comments:

Nana said...

hai ana..jom xchange link...(nana PCM)

Afne said...

ana, check up kt salak south yea? afne lps deliver br nk tukar ke sana utk check up baby nnti.

~ana~ said...

nana- kita dah add nana yea...

afne-ha'ah..setakat ni check up situ la...kalau check up mengandung cepat la servis dia...ana tgk kalau check up baby ok gak servis dia..x la lembap sgt...nurse pun baik2...

Diana@Mama Adam Mukhriz said...

ana bakawali ..he..he.. br nk jenguk msk blog ... betul2 kita pun buat kt gov .. lama menunggu jer ... kita yer edd 15 nov ..lebih kurang yer