Friday, April 23, 2010

~ayam bakar black pepper bermayonis~

kan saya dah kata, kalau saya masak sedap2, saya akan publish kat blog...
baru2 ni saya jumpa satu resepi baru....sedap..2 mlm lepas saya buat...
x rugi mencuba sbb mmg sedap...
lain sikit la dr resepi biasa ayam bakar saya tuh....

Resipi Ayam Bakar Black Pepper Bermayonis

1/2 ekor ayam ( bersihkan dan cucuk dengan garpu)
1 sudu kecil blackpaper
2 cm halia ( agak-agak je)
2 biji bawang putih
1/4 biji bawang besar
1 sudu besar madu
1 sudu besar gula
1 sudu kecil kicap manis
1/2 sudu kecil garam
2 sudu besar mayonis
sedikit lada sulah

cara;-
Blender bawang besar, halia, bawang putih dengan sedikit air sehingga hancur, kemudian curah di dalam bekas dan campur gula, lada sulah, garam, madu dan lada hitam.
Masukkan ayam dan akhir sekali letakkan mayonis, gaul sebati dan perap di dalam peti ais selama 2 atau 3 jam, bakar pada suhu 190 darjah selama 40 minit, sedia untuk dihidangkana.
( kalau perap lagi lama lagi sedap ayam bakar ni, dan bakar biar perang sikit permukaan ayam tu-saya perap seminggu..hah3x..)


hasil nya;


owh nak cite satu citer sedih..
oven kesayangan saya rosak..xtau camna bleh rosak..lampu x nyala..heater x panas...
kesudah nya saya bakar ayam dgn oven saya yg comel tuh...
awal2 tuh takut gak sbb oven comel tu kecik je..takut kang nnti x masak ayam tu..
tp mr azam kata bleh je..saya pun guna la..
alhamdulillah masak ayam tu...cuma kena balik2 kan pastu kena pusing timer tu 2x sebab timer tu max dia 15min je...


oven comel saya..:)


oven yg telah rosak..hu3x..sedih...

agak2 kalau hntr kedai utk repair, mahal x erk..kwn ofis saya kata, kalau heater yg rosak, baik beli yg br je..tp saya sayang la oven ni...bleh buat ayam pusing tau....ingat lagi dulu..merata2 saya keluaar masuk kedai semata2 nak cr oven yg bleh buat ayam pusing...hu3x..sedih2....

8 comments:

Nurul Diana@Mama Adam + Aidil said...

ana sedapnya resepi nieh .. nanti boleh try ... heh..heh.. oh yer oven kita sama la .. alamak lama x guna .. jgn ler rosak plk .. baru jer beli hjg tahun 2008 dulu

~ana~ said...

akak....try la..pasti x menyesal...akak..oven saya tu pun saya beli akhir thn 2008..selalu guna tp tu la...sayang plak rosak..hu3x..

nieda said...

wah sedapnya..resepi pun senang jer..

~ana~ said...

Nieda, try la buat..ni semua pakai bhn2 yg senang je..:)

Nana said...

sedapnye ana...aihh terlior lah

~ana~ said...

nana, mmg sedap..buat la.....:)

Nor Aishah said...

bestlah resepi ni.. mesti buat ni.. erm.. sedihnyer oven rosak... tulah member saya pun kata klu heater rosak baik beli baru je.. tapi try jelah tanya kedai.. mana tau dapat discount ke..

mama_umar said...

yummyy,perut pon bunyik2 nmpk ayam ana nih,heheh,apelagiii sambar lg sebijik oven laa ;p