Wednesday, October 27, 2010

~semua nya di hujung jari~

erk..
nak tanya korang...
bil elektrik rumah korang skrg ni lambat x?

mcm aku kan..start last month la...
bil dtg lambat...
biasa nya...dlm 26hb tu, semua bil dah smpai...dah bleh buat pembayaran....
tp last month, aku tgk bil elektrik xde plak...
aku dah cuak takut aku terhilang kan...
aku ni kenkdg g check surat..ambik surat pastu letak merata2...
bila nak bayar br melilau cr...

so, alkisah nya last month, 27hb tu, aku xjumpa pun lg bil elektrik...
last2 aku try check kat sini
but as usual la..kena register dulu, masuk kan no apa ntah yg ada kat bil tu...
then bleh log in ke akaun kita...
eh..bagus tau, korang bleh check bil korang and bayar terus....

last month aku tgk bil aku rm31.17..
terkejut la aku tgk sbb banyak...
biasa bil elektrik rumah aku paling tinggi pun rm25..
tu pun 5-6bln sekali..biasa rm21-22 je sebulan...
pelik la sbb dah la raya hr tu kami balik kg seminggu kan...
pastu bkn nya aku buat biskut raya pun yg guna bnyk elektrik kan...

so, aku pun byr je la online...
2-3 hr pastu, br dpt bil..rupa2 nya bil x smpai lg...

seminggu pas tu,g open house rumah neighbour, dia tnya kenapa bil elektrik rumah dia banyaak sgt bln ni...
ho ho ho...makna nya bkn rumah aku je la yg bil elektrk tinggi...
ada kakak yg duk tingkat 13 pun sama kata nya....

aku rs sbb dia mungkin panjang kan tempoh pengiraan tu kot...
selama ni cut of date dia mungkin 20hb...skrg ni dah tukar ja 28hb...
mungkin la kan...aku pun xtau la....

korang g la masuk website tnb tuh,
senang je tau....pas check bil, bleh byr terus...

senang kan skrg ni...semua di hujung jari je..
xyah nak kuar, g beratur bagai kan...
eh..tp aku suka tau...biasa la..aku kan suka menyusah kan diri...
g kuar, beratur utk byr bil...
sengal kan aku nih...:)

8 comments:

SyidaGorjes said...

selalu bayar bil via cimbclicks.

rATu kEBaYA said...

ana.. mmg terasa mahallah klu bil yg datang guna pos tu,, tapi klu yg datang cek ke rumah tu murah sikit...

ana.. tq info dihujung jari tu.. klu ana tak bagitau.. memang aishah tak taulah tnb ada cek online

nieda said...

owh yaker..hari tu hubby ada bgtau bil akan di pos 2 bulan sekali..nanti kita double confirm dgn husband

~ana~ said...

akak gorjes,

senang mcm tu kan...

~ana~ said...

aishah, pasni check online je..senang..

~ana~ said...

nieda, rs nya sbb diaorg nak cut cost kot..skrg ni bnyk bil yg ada xtra charges. nak nak bil yg di pos nih..

SitySha said...

Ni info yg aku dpt dr ex-hsemate aku dulu,budak TNB,x tau la betul ke x.
Die ckp yg bill yg di pos tu adalah bill yg di'estimate' based on purata penggunaan stp bulan.thats why kdg2 mahal.slalunye akan ade adjustment time akhir tahun ke, sbb dulu penah gak aku terima bill yg agak murah sbb ade adjustment.
Sbb ape TNB buat camtu,maybe cut cost la kot..sumer GLC dah miskin skrg hehe

~ana~ said...

aku sokong bab GLC miskin skrg ni...sokong sgt2...:)