Monday, November 8, 2010

~kerana kelalaian manusia~

on saturday morning, i received a phone call from one of my ofismate...cakap pun sopan santun je dgn aku, 1st pelik jugak dgr suara nya...then lepas cakap2, dia bgtau...susu yg aku tumpang kan kat freezer dept. dia cair sbb ada hamba allah x tutup pintu peti ais rapat. ms tu cool lg. tnya dia, bnyk x, dia kata bnyk jugak. suruh dia defrost kan mn yg dah cair. katanya, peristiwa berlaku pd hari khamis sbb hari jumaat xde org dtg keje. and ms dia call tu hr sabtu dah...dia mmg biasa dtg hr sabtu buat ot. then, lepas letak fon, mr azam tnya kenapa. pastu, cerita la kat mr azam. mr azam tnya bnyk ke. aku kata x bnyk. aku estimate dlm 8-9 plastik je yg cair sbb dia kata bnyk. aku x risau sgt sbb aku x letak bnyk sgt kat dept. tu. susu aku bnyk dah letak dlm deep freezer kat rumah mil.

so, sabtu ahad mmg lupa terus hal ni. until this morning, lepas pump sessi pagi, aku pun pergi la dept. tu nak tgk susu tu. ms on the way ke sana (sebelah dept aku je pun) aku dah pujuk hati suruh kuat. jgn stress tgk susu2 yg cair tuh. anggap je la xde rezeki. mungkin tuhan nak bg peringatan kat aku atas apa yg aku lakukan. minggu lepas, aku ada tlg 3-4 org officemate yg tnya camna nak manage ebm ni, kat mn nak simpan, which pump yg best. sesambil bercerita tu, diaorg nak tgk stok ebm aku, so, aku pun tunjuk la stok yg aku simpan kat freezer ofis aku. mungkin kan aku terlalu menunjuk? sbb kwn2 aku kata, hasil diaorg x mcm aku. erm..pasrah...aku terima dan redha je semua ni.....

masuk2 je dept. tu, kwn aku yg tepon aku tuh, mc plak, pastu ada member sorg ni si B dtg, dia bgtau (sbb masa hr sabtu tu dia ni ada jugak) bnyk yg dah cair sikit2 tp dia x defrost pun, si B ni kata, hampir kesemua cair cuma bnyk dan x bnyk je cair nya yg x bnyk cair tu diaorg keep lg kat freezer tu. aku dgr je cam tu, terus ambik je semua kat freezer tu, terus letak dlm sink. sbb aku takut nnti anak aku sakit perut, sapa susah....ms tgh duk kuar kan semua2 tu, ada sorg lg akak(si I) ni dtg, dia kata dia last bukak freezer tu hr rabu, ambik susu dia, sbb dia pum mengepam tp x konsisten kejap pump kejap x pump. so, dia kata mungkin dia x tutup rapat pintu tu kot. xpe la kak, saya pasrah, redha je dgn apa yg terjadi. yg dah cair tu, saya buka satu persatu, alir kan di air paip. yg mn x defrost lg, saya tinggal je dulu dlm sinki tu, nnti nak alir kan di air paip lg.. saya mmg x salah kan sapa2 pun, xnak point kan kat sapa2 pun termasuk la si I. saya terima semua ujian dr Tuhan.


yg ni belum defrost lg.


yg ni dah defrost. tunggu nak alir kan di air.


muka pasrah!

total plastik 29 bungkus average dlm 6oz/bungkus.

saya redha dan pasrah!

16 comments:

~ As ~ said...

aduihh pasrah btl, aku pl yg nak nangis T___T

rATu kEBaYA said...

banyak tu.. takder rezki utk anak ye..

Cik Pah said...

aduih..sedehnye cik pah baca...takpe dik.. moga susu kamu akan bertambah banyak lagi di lain hari..

Afne said...

alahai kesiannya. tp stok kt rmh byk lg kan? redha je ana. ada hikmahnya ;)

shakila mubarak said...

byknye kak na. syg gilerr..

~ana~ said...

as, aku kena giat usaha nak kumpul balik. alhamdulillah susu bnyk lg..cuma aku kena rajin sikit la..hu3x..

~ana~ said...

aishah, erm..xde rezeki..nak buat camna kan...

~ana~ said...

cik pah, insyaallah susu makin bertambah...sama2 la kita yea..

~ana~ said...

afne, dah nak jd kan....hu3x..sedih tp xmo pk dah la..stok kat rumah & rumah MIL bnyk lg...

~ana~ said...

kila, syg x syg..bnda dah jd..nak buat camna..

nieda said...

x de rezeki..

Lyana said...

adoi...banyaknye kak...huhuhuhuu

mama_umar_maryam said...

Allah..xper ana..semoga pasni kembali byk utk aqil ;)

~ana~ said...

nieda, tu la...xde rezeki...(:

~ana~ said...

zety, insyaallah....

~ana~ said...

lyana, bnyk x bnyk nak buat camna...dah jd kan...hu3x..