Thursday, February 10, 2011

~resepi; ayam bakar~

k..hari ni aku nak share satu resepi ayam bakar..
bosan dah mkn ayam bakar guna resepi yg aku selalu buat tu..

dulu selalu buat ayam rosemary tuh..pastu bosan jugak....
google punya google, ada la jumpa 2 resepi.
so, ms cuti CNY hr tu, aku pun perap la ayam guna resepi ni..
satu resepi ni aku dah bakar dah bbrp malam lepas..

rs nya not bad la...cuma masam sikit
sbb aku terlebih letak jus lemon tuh..
well...biasa la aku ni kan...
resepi ada sukatan tp aku main campak x ikut sukatan pun...
ni aku bg sukatan la..senang sikit korang nak ikut kan..:)

ok..ni resepi dia;

bhn perap;
ayam(cucuk2 sikit dgn garfu, bg bhn perap tu masuk serap ke dlm)
2 sudu kecil jus lemon
1/2 sudu kecil kicap cair
1 sudu kecil seasoning maggi
1/2 sudu kecil lada hitam di tumbuk kasar
1 sudu kecil garam
1 sudu kecil madu

*perap semua bhn2 di atas dgn ayam..lagi lama perap lagi bagus.

bhn b;
1/4 cwn minyak masak
1/4 cwn butter-cair kan
4-5 ketul bawang putih di ketuk
1 sudu kecil oregano-kisar halus
1 sudu kecil basil-kisar halus
1 sudu kecil serbuk kecil
1/2 sudu kecil lada hitam

*lumur bhn2 di atas ni pada ayam sebelum bakar, lepas lumur, bleh di bakar ayam tu.

utk gravy;

biasa aku guna cr yg kak min ajar, bekas yg korang bkr ayam tu jgn di basuh..
letak atas dapur gas, letak sedikit butter, cair kan butter tu..
masuk kan sedikit tepung, air dan kicap masin. kacau smpai la dia jadi pekat sikit...

then, siap la...senang kan..aku kalau buat ayam bkr mmg buat gravy gitu je..senang..xyah nak mikir nak buat gravy mcm mn....


kali ni aku buat gravy dia lebih sikit...tu yg melimpah jd mcm ayam berkuah gaya nya...
tp xpe...rupa x penting, yang rasa....:)


ok korang, selamat mencuba....

13 comments:

rATu kEBaYA said...

sedapnya ana.. naperlah resepi ni tak keluar sebelum CNY lepas.. huhuhu.. masa u pun aishah ada perap ayam bakar... tapi takder gravy ni.. huhu

Cik Pah said...

ahhah.. itu mmg ayat rasmi awak tuh.. rupa tak penting.. yg penting rasa..hehhehehe. ok..nnt cik pah cuba .. macam menarik... tapi cik pah masak mmg tak ikut resepi .. main campak campak jugak

SyidaGorjes said...

rupa = 0 markah.
kuah = 100 markah.
rasa = sila gantar ke rumah.

hahahahaaa

mama_umar_maryam said...

ana..kot2la nnt kite jumpe..buatkan ye,hik3

maya amir said...

perghh..nmpk sedap ana..seyes.. mesti cubak:)

Ermayum said...

walau hitam jangan disangka tak sedap ye :D

~ana~ said...

aishah, xpe la..pasni bleh la buat kalau nak buat ayam bakar..senang je buat gravy gitu..heh3x...saya ni semua pakai nak senang+cepat je..

~ana~ said...

aha...cik pah dah tau ayat rasmi saya yea..hah3x..tu la kan cik pah, ana pun x reti msk ikut sukatan ni..semua main campak je...

~ana~ said...

akak gorjes, rupa 0 je?hah3x..tp mmg xde rupa pun...nak hntr? kat jalan tun razak bleh?hah3x...

~ana~ said...

zety, insya allah...hah3x..bila ntah kita nak jumpa kan..heh3x...

~ana~ said...

ermayum, ya betul..10 markah penuh utk anda..:)

~ana~ said...

maya, hah3x..nmpak sedap ke? bkn nmpak buruk tu?heh3x..xpe2 masuk kan dlm list resepi yg nak di cuba yea...

KB Emily said...

sedapnya...i dah try resepi u tadi..sedap n jadi sgt!!!

tima kasih..follow la blog i klu sudi..http://norlyanagames.blogspot.com