Thursday, March 3, 2011

~cerita breastfeeding~

dah lama x cerita pasal breastfeeding rasa nya kan..
alhamdulillah, aqil raziq sehingga kini masih minum susu mama sepenuh nya...
syukur dgn rezeki yang dikurnia kan ilahi....

aqil ni nmpak bukan jenis pemakan sikit la...
dia makan, tp dlm kuantiti yg sgt2 sedikit....
tp kalau aku masak adik beradik pasta tu, mmg laju je...
macaroni sup ke, spagheti ke, lasagna ke..semua laju....

so, dia mmg minum susu je la bnyk....
tp bbsitter pun cakap, kalau kat rumah bbsitter, dia x bnyk minum jugak...
ish..kalau dgn aku, mmg dia direct feeding kan, mmg dia minum bnyk..
asyik nak melekap je...hr tu ada terbacaa kat blog achik sue,
ni di nama kan reverse cycling di mana, dia kurang minum waktu siang dan suka minum dgn bnyak terus dr ibu nya pada waktu malam.
x kisah la kan mcm mn caya pun, yg pasti aku bahagia dgn cr begini..:)

cuma rs x bahagia sbb aku mmg xde space nak simpan susu....
hah3x...skrg ni kan mmg pump 3x sehari..pagi pukul 530, 1030 dan 1530.
tp kadang2 aku ngelat, pukul 530pagi aku x pump sbb terkejar2 je rs takut lambat keluar rumah...hah3x...tp kdg2 aqil bgn pukul 6 dia hisap, so, ok la kan...
purata 3x pump aku dpt 23-25oz...kalau 2x tu tgk la..kalau aqil dah hisap pukul 6, dpt la dlm 9oz pukul 1030 tu, kalau dia x hisap, dapat la 13-14oz....
yg ptg tu, biasa nya mmg dpt 8-9oz la..

skrg ni stok simpan kat ofis, rumah, rumah MIL, dan rumah bbsitter..:)
hr tu elektrik xde kat rumah....lama jugak la dlm 8jam kot kalau x silap..
management mmg bg early notis la kan, aku plak x perasan...
bkn x perasan benor nya...ingat kan kejap je, so, x ambik kisah sgt dan x pk apa2 pun...
nasib baik la afne ada mention kat blog dia pastu dia duk risau pasal susu dia...
aku pun br la terfikir...ngok ngek la aku ni...
so, dok discuss dgn mr azam, mcm mn nak buat..
kami bercdg utk tnya bbsitter, boleh x tumpang letak rumah dia...
dia kata ok..alhamdulillah....so, stok susu2 tu berjaya la dipindah kan ke rumah bbsitter...

so, ingat kan nak ambik balik la kan...xkan nak menyemak kat freezer org kan..
tp bbsitter kata, x payah ambil...nnti dia nak guna dia ambik je...
kebetulan yg stok yg kat situ, bln 12 dan bln 1 punya, so, mmg nak guna yg bln 12 tu la skrg ni...
so, suruh je bbsitter guna yg bln 12 tu dulu..yg bln 1, ada dlm 30paket tu, biar dulu...
tersenyum la aku dah bbsitter cakap mcm tu...

so, skrg ni freezer kat rumah aku plak tgh di isi...
sbb yg kat rumah MIL ada ><70 paket,
kat ofis ><30 paket,

kenkdg time balik keje, terserempak dgn kawan2 yg nampak aku duk bw beg avent,
diaorg duk tnya, "pump susu lagi ke? anak dah brp umur?"
aku jwb je la yea, dah susu bnyk lagi kan....
org tnya aku, aku mkn apa utk bnyk kan susu, mmg aku xleh nak jawab...
sbb aku sendiri xtau aku mkn apa...
aku xde mkn apa yg konsisten maksud nya tiap2 hr mkn benda yg sama utk bnyk kan susu...
cuma tiap2 hari aku minum susu tepung je la..tu je yg konsisten....
tp kalau hari keje, aku x minum susu tepung, susu bnyk jugak....
tu yg aku kata aku xtau aku mkn apa....

ada kwn aku kata, hr tu dia tgh susu kan anak dia kat babyroom kat mn ntah..
pastu borak2 la dgn sorang hamba allah ni yg tgh bf anak jugak...dia cite kat kawan aku, dia mkn product nona roguy utk bnyk kan susu...
product apa ntah nama dia, yg ada dlm set bersalin nona roguy tu la...
kalau x silap, kawan aku kata, yg melawas kan buang air besar tu kot...
hah..korang try la..mn tau kot2 berkesan dgn korang...:)

ok, ni stok yg ada dlm freezer rumah aku...16 ketol..average dlm 6oz per ketol....
ni hasil yg aku perah dr hr jumaat smpai la semalam...


maaf la gmbr kurang memuas kan, aku snap pakai hp je...:)

pada kawan2 tgh tgh merudum stok, jgn putus asa...
kerap kan mengepam dan direct feeding...
insyaallah anda berjaya....
di mana ada kemahuan, di situ ada jalan....

p/s; aku nak cerita lagi kisah2 bf kawan2 aku (dgn approval diaorg la) utk jadi kan pengetahuan utk kwn2 kat luar sana, tp aku rs mcm dah panjang sgt entry ni plus aku dah penat menaip...
nanti2 kalau tahap kerajinan aku dtg, aku cerita erk....:)

10 comments:

Cik Pah said...

alhamdulilah.. suker cik pah baca entry nih.. cik pah pun masih bf kan cik meen lagi..cuma hasil pam mmg tak memberangsangkan macam dulu.. tapi kalaukat umah..mmg cik pah tak pam..direct feeding .. sampai kebas puting..hehehehe

~ As ~ said...

mcm baby Amira la, aku takde masalah stok susu sbb kat rmh babysitter dia minum sikit, 12oz je...tp klau malam, sakit belakang asyik melekat je.

maya amir said...

alhamdulillah..rezeki anak tu.. lame tak buat aktiviti gini..airell pun dah 5 tahun.. time black out lama lagik rase nak nangis.. teruskan ana! caiyokkk...:))

Nurul Diana@Mama Adam + Aidil said...

kagummmmmmmmmmmmmmmmmm ;-)

mama_umar_maryam said...

ana,samelah,zt pon wpon dah x bf kan maryam lg,rase rindu tu mmg membuak2,kdg saje tonyoh2 maryam dgn B,hehehe,maryam ngekek2 gelak konon geli,nyampahs ;p..suke dgn usehe ana..murah rezki =)

SyidaGorjes said...

banyaknya rezeki kurniaan illahi.org yang takde ni tgk gambar je la.insyallah for the next one akak akan coba.

nieda said...

byk stok ebm anak. rezeki anak..

Cik Ina minat Do do Cheng said...

Suka nya baca cerita pasal breast feeding. Makcik ni selalunya dalam pantnag je ada susu, lepas pantang dah kurang.bila dorang minum pun tak kenyang, sebab tu makcik campur. Kalau bab makan, makcik makan banyak makanan yang boleh menambahkan susu,tapi nak buat cam mana dah setakat tu je.

Ermayum said...

wa memang byk susu nya sana sini murah rezeki :)

~ana~ said...

cik pah-alhamdulillah...rezeki anak..hopefully cik pah terus kuat semangat bf kan cik meen even hasil x ok sgt yea..:)

as-tu la..asyik nak melekat je..aku ni bkn apa, bnyk menda nak kena buat, kalau dia asyik melekat je, x jln la keje2 rumah aku...

maya- thanks..:)..so, x teringin ke nak bf kan lg..:)

kak d-thanks......:)

zety-alhamdulillah,rezeki susu murah...:)..maryam geli erk..hah3x..ko bgtau dia, ms dia kecik..benda tu la dia cr..hah3x..

akak gorjes-insyaallah..saya menyokong akak...

nieda-alhamdulillah..rezeki anak..

kak ina-dah mungkin rezeki kakak takat tu je..tp xpe la..at least anak2 kakak merasa jugak kan susu dr mak dia...

ermayum-alhamdulillah..murah rezeki..:)