Friday, June 10, 2011

~GPS~



global positioning sytem atau nama singkatan gps...
korang guna x benda alah ni utk cari tempat2 yg korang nak pergi tp korang x tau?
aku rs skrg ni dah makin ramai org bergantung harap pd gps ni kan..

aku rs benda alah ni x bnyk la membantu aku dalam mencari tempat...
tu pada pendapat aku la..
sbb kadang2 kitaorg pun sesat jugak dgn bantuan gps.
mungkin salah kami jugak kot, x update kan dia..
gps ni kena sentiasa update, br la senang nak cr tempat2 semua kan...

aku pun kalau guna sorang2 lg la x pandai..ye la, kalau dia kata lagi 50 meter, turn left..
aku mana la reti nak agak 50 m tu jauh mn...kalau bnyk simpang kiri ms tu,
mmg sesat terus je la aku rs....sbb xtau nak masuk simpang mana satu....
ala..aku pernah 2x je pun guna gps ni secara sendiri...
tu pun sbb aku mmg x familiar sgt jalan tu...
biasa guna time keluar dgn mr azam la..nak pergi tmpt2 yg kami x pernah pergi.

kalau dlm kl ni, xde la pakai gps tu..dah duk kl, xkan jln2 kat kl ni x tau lg kot.....
skrg ni tgk gps, mcm2 jenis..yg screen lcd la, color2 la...
meriah tgk...tp meriah2 pun, x guna kalau x dpt tlg cari jalan..hah3x...

tp kalau yg pakai hp canggih2 tu, xyah risau la,,dgn hp pun boleh cr gak jalan2 ni..
pakai google maps je kan...senang jugak kan....

pendek kata, zaman skrg ni, semua di hujung jari kan...

p/s; gmbr source dr google...x sempat nak ambik gmbr gps yg kat kereta kitaorg....

6 comments:

rATu kEBaYA said...

mmg tak tau guna gps pun.. huhuhu

Cik Ina Do do Cheng said...

Guna tu senang sangat, hari tu masa gi Melaka, anak perempuan guna dari KL, okey senang nak cari jalan.

nieda said...

skrg dh jadi trend..mcm kwsan rumah nida ni pun ramai yg tak familiar, tetiba mcm terkejut aje bila ada yg dh sampai depan rumah. JAwapanna adalah GPS. hehe,
Bak kata hubby teknologi ni buatkan kita makin tak friendly, kalau dulu tak tau jln tanya kt stesen minyak ke or mana2..skrg adanya teknologi semua terbentang depan mata.hehe

Ermayum said...

first time guna pinjam boss nya nak g shopping kat pavillion salah jalan dia suh u turn punyala jauh sedang jalan dekat ada

Nurull 101 said...

nana. mmg gps byk membantu kalo kite mmg tatau langsung jln tu. tp kene update salu. Kitorang salu pakai gps dlm hp je. kalo nk gi tmpt yg tak pnah pegi lagi, kalo ade masa, kitorg google map dulu kt umah. Dha dpt gambaran sket, baru pandukan gps. Tp kene tgk signboard jgkla. Tp, rasanye, kalo ade copilot lg sng pakai ni. kalo sorang2, tak smpt kot. mana nk tgk jln. mana nk tgk signboard. mana nak agak turn left n right dlm jarak yg die suggest tu. huhu

~ana~ said...

aishah-kalau x guna tp tau jalan xpe..:)

kak ina-anak akak tau guna senang la...saya ni br sehari 2 ni dah khatam mcm mn cara nak guna..:)

nieda-tu la kan...kalau ada gps ni, pandai guna, senang je cr tempat...

sis ermayum-biasa gps ni akan cr jalan paling dekat..terbalik plak erk..heh3x

huda- kitaorg pun kdg2 mcm tu, refer google maps dulu, bila naik kereta, br guna gps...