Monday, August 29, 2011

~koleksi biskut raya 2011~

ni je yg sempat buat..tp ok la kan dr xde langsung..



meh nak perkenal kan ;

dr kiri, biskut makmur..
aku mmg suka biskut ni tp x reti buat..hr tu sj tnya cousin mr azam, dia ada x resepi biskut ni. terus dia bg kat aku. resepi turun temurun dr arwah nenek mr azam...tp mcm biasa aku derhaka sikit, rs terlebih soda bicarbonat sikit. tp still sedap la pd tekak aku...:)(statement sokmo xmo kalah)

next, chop chip cookies
aku lupa dr mn aku ambik resepi ni. walaupun rupa mu hitam tpp tetap menjadi kesukaan mr azam. mmg dah brp thn dah aku x pernah miss buat biskut nih. kwn aku kata rs mcm famos amos punya tp ntah la..aku x pernah mkn semekut famos amos......:)

next; cookies td dgn tart nenas.

next, tart nenas.
jem tart tu buat sendiri sbb aku mmg x pernah beli jem tart tu. dulu ms kecik2 aku buat tart jenis terap pakai acuan bunga tu. since dah ada anak ni, malas la nak berterap bagai, leceh+lambat. cr resepi utk yg style gulung, lg senang. tp aku lg suka resepi yg tart terap tu...hu3x...

last; chop chip cookies jugak.
ni versi cerah. 1st time buat. aku godek2 kat mn ntah jumpa resepi ni. tp biasa la derhaka sikit aku terlebih kan butter sikit tp x terlebih kan tepung. sudah nya lembik sikit adunan. pastu biskut jd leper sikit. dah cotet2 tinggi pun tp bila bakar masih lg jd leper. rupa mmg xde. tp rs mmg sedap. mr azam x rs lg ni. nnti ntah2 jd biskut kegemaran dia jugak sbb ada chpc chip kat dlm. aku rs kalau tambah raisin lg sedap. xpe..xpe..lepas raya boleh buat lg...boleh buat kudap2an utk mr azam...tu kalau dia suka la dgn biskut ni..:)..

kesimpulan nya, biskut raya aku semua sedap pd tekak aku. puas hati. ingat nak buat lg 2 jenis tp x larat la. rumah x berkemas lg, baju x abis packing lg. nnti kang ada je yg tertinggal.

tu je la biskut raya aku thn ni. aku ada jugak beli kerepek pisang n muruku. so, kalau la ada org dtg rumah aku nih, ada la jugak benda nak mkn kan....erm..balang biskut raya xde pun tp xpe la..sbb adik aku ada beli kan balang baru utk ma, so, nnti boleh cilok balang biskut ma yg lama...ala..ma bkn nya nak guna lg kan...kan.....:)...

2 comments:

Cik Ina Do do Cheng said...

Banyak lah tu dari cik ina. Ana selamat hari raya maaf zahir batin ye semoga berbahagia bersama keluarga tercinta disyawal ni.

mama_umar_maryam said...

aku lg hampeh ana..mase pose aritu ye ye buat,sekali dah abis,aku malas trus nk buat hahaha