Friday, August 12, 2011

~kuih...kuih...~

kuih..kuih...
hah3x...aku ni time bln puasa, selera lebih kepada nak mkn kuih yg jarang jumpa di bkn bln ramadhan...
so, gigih la aku buat sendiri kuih2 ni...ye la..sbb nak mkn kan....
nak beli kang nnti x memenuhi tahap piawaian tekak...
masa aku call ma, bgtau nak buat kuih itu kuih ini, dia cakap x payah la buat..
buat penat badan je..setakat nak mkn sikit tu, beli je la...
aku jawab; susah la nak cr kuih2 tu ma..lgpun kalau beli rm2, secuit je...baik buat sendiri, puas hati nak mkn bnyk mn....alasan utk cover cakap aku kuat makan
ni kuih2 yg aku buat masa hari selasa, rabu dan khamis baru2 ni....
masa doh buat tepung tu, ajmal tnya,

"mama buat apa ni?"

aku jawab; "buat kuih"

terus la dia nyanyi.."kuih...kuih..sapa nak kuih...sapa nak beli kuih"....
hah3x....

ok,meh aku perkenal kan ke-3 jenis kuih ni....


ni aku panggil puteri mandi inti susu. sbb ada inti kelapa jugak. bkn la kat dlm tepung tu ada inti, tp yg kuah tu la di panggil inti. patut nya x jd cair mcm kuah mcm aku buat kat atas ni tp ntah aku pun xtau mn silap, jd cair..pastu, patutnya dia mcm berketul2 sikit tp tu x jd pun. ma dah pesan, letak gula melaka+susu cair, tenggek kan atas dapur jgn kacau smpai la dia jd berketul2..aku derhaka pergi kacau sebelum dia berketul2..mmg x jd berketul2 la...tepung tu, guna tepung beras+air daun pandan+kapur sikit...tepung tu kena masak dulu dlm air mendidih, pastu br campur dgn inti ts....tp kan dlm pada tu, rs tetap memenuhi piawaian tekak aku..mmg fav. aku dgn abg aku di bln puasa. kalau kat kg, ma mesti buat inti kelapa jugak sbb ayah suka version inti kelapa...klau ma aku tgk gmbr ni, mesti dia gelak nih....



ni apa ntah ma aku panggil tp dlm bahasa lain biji nangka. tepung dia sama jugak dgn cara kat atas tu cuma yg beza ni berkuah. santan masak dgn gula letak daun pandan sikit. tepung tu bulat2 kan pastu nnti campak je dlm kuah santan ni. kena sentiasa kacau nnti santan pecah minya dah x sedap. ni fav adik aku...aku nak cite satu kisah. dulu ms time bln puasa kat kg, ada giliran rumah mn yg akan bw moreh ke masjid. biasa 2-3 rumah utk satu mlm..so, mlm tu rumah aku kena. ma buat kuih ni...sekali tu sapa ntah, abg aku kot...bw naik motow dgn kwn dia bw g masjid...sebelum masuk masjid tu ada mcm laluan berlubang kena lalu. nak di jadikan cerita, periuk yg mengandungi kuih ni terjatuh bila lalu kat laluan berlubang ni. habis la kuih ni satu periuk. nasib baik ada rumah lain lg bw moreh jugak..kalau x, mmg xde apa la mlm tu..hah3x..lawak je bila teringat...


lompat tikam, buat 2 mlm lepas pastu letak dlm fridge..berbuka mlm td br mkn..alhamdulillah..sedap..1st time aku buat ni. dulu biasa buat dgn ma je. ada org letak beras pulut color pink tu kan. aku x suka. mcm ni pun dah ok...nyum..nyum nyum...:)..lapisan putih tu tebal sikit sbb aku suka lapisan putih..:)... yg lapisan hijau tu, tepung beras, air daun pandan, santan cair sikit je, garam secubit. kacau smpai masak.letak dlm loyang ke, tupperware ke... lapisan putih guna tepung beras, santan dgn garam secubit..kacau sampai masak, letak atas lapisan hijau tu. bila sejuk br boleh potong, mkn dgn gula melaka yg di cair kan. dah.

kuih2 tu semua aku buat utk aku je mkn sbb mr azam keje. lgpun dia kureng sikit kuih2 gini sbb aku rs ni asal usul dr pantai timur rs nya...ye x?maaf kan aku ye kalau salah.
teringin nak buat sendiri sbb kat bazar ramadhan area berdekatan dgn rumah aku, xde jual kuih2 ni. so tu la yg nak buat sendiri tu. lgpun aku mmg malas nak g bazar..kang nnti bnyk pulak berbelanja. dah la skrg ni kena berjimat cermat. duit mengalir mcm air...ye x....



ok, sebelum menutup tirai, aku tunjuk lg satu gmbr....apa erk org panggil benda ni. yg ulam2 dia masak dgn tempoyak...bbsitter ajmal dan aqil bg. siap ada petai lg dlm tu..waaa...sedap gile..aku mkn sikit2 sbb takut habis. hah3x...ada sikit lg dlm fridge tu. mr azam mmg x mkn mende2 pelik gini. so, aku ingat nnti nak goreng ikan pekasam afne bg, (ikan pekasam x goreng lg), mkn dgn benda ni...masuk x erk? xpe la..belasah aja...:)..

kuih2 tu aku rs mungkin ada la yg korang tahu kan, cuma mungkin panggil nama lain kan. tu yg aku kabo tu kira nya nama yg aku panggil la...mcm buah melaka kan, bg aku sama je dgn onde2 kan. dlm ada gula melaka pastu salut dgn kelapa. tp mak mertua aku lain...onde2 dan buah melaka tu adalah kuih yg berbeza. hr tu dia suruh aku beli, aku silap...hah3x....

aku teringin nak buat kuih cara tp acuan xde. hr tu tgk kat pasar chow kit tp teragak2 nak beli. bkn apa, aku nak beli kat pasar payang benor nya...kalau balik kg, sokmo lupa nak beli. sengal kan..mcm la lain rasa kuih tu kalau beli acuan kat pasar chow kit kan..hu3x...

nnti ingat nak buat puding karamel jugak..:)

ok dah..tirai di tutup.....bnyk sgt dah membebel nih...dah la pagi2 cakap pasal kuih, cakap banyak pulak tu.....selamat berhujung minggu..:)

13 comments:

.::Lynn::. said...

rajinnya buat bubur @ kuih..
cik abg kita request buat kuih kera dari hari ke hari, tak dapat².. xreti + malas... huhuhu

watyz said...

aty pon takat ni x g lagik param. wat sendiri je. smlm rajin wat roti john. hr ni nk wat apam la kalo rajin. :)

MadianiMamat said...

kuih kedua tu nama die wo mulong...sedap..aritu ma wat.. yg pertama tuh ma pun x reti doh wat sbnrnye... aritu cik suh buat, die kt x jd doh die wat lening.. die x mboh buat.. buat yg nyior je.. +______+

puding karamel senang n sedap gilerrrrrr...tp yg x tahan kena guna byk telur..

Huda said...

uii..lompat tikam tu menguji kesabaran nak mengacaunye :)

Nana said...

mak bese la wat kuih2 ni
aku tau makan je ehhee

rATu kEBaYA said...

mmg masuklah kalau makan dgn ikan pekasam...

SyidaGorjes said...

akak suka biji nangka tu
suka sgt makan
tp tak suka buat
hehehehe

mama_umar_maryam said...

eee,pndai ko buat kueh ana,tradisional lagi...perot bunyik dahhh

Ermayum said...

dua dua kuih fav i but balik tregganu baru cari sebab tak reti buat and xda jual kat sini sobsob :)

~ana~ said...

lynn-lynn, sbb teringin...tu yg gagah kan diri jugak nak buat tu..:)

watyz-ana dah pergi semlm sbb semlm hujan, jln jammed..smpai lmbt..en suami kata pergi param je..sedih plak rs x dpt masak. hah3x...

chiq-ho ho ho..kena buat lg inti susu tu.ajmal pun suka..

huda-mmg..mmg....tp sbb nak mkn, sanggup..:)

nana-xpe...nnti ko belajor la...:)

aishah-oooo masuk erk..ok nnti nak mkn la gitu je...

akak gorjes- ooo ye ke...heh3x...

zety-traditional ke...hah3x..aku ni org kg kan, pastu plak anak sulung pempuan, so, dulu selalu la masuk dapur tlg mak..tu yg tau tu..:)

sis ermayum-ooo ye ke..fav u erk..kalau kita dekat, boleh je ana buat bg akak sikit...:)

nieda said...

rajin ana wat kuih...puas hati kan. Nida baru berkesempatan wat karipap, donut, talam jagung dgn roti jala. Hari ni pln nak buat biskut raya plak..hehe

Afne said...

rajinnya ana buat kuih muih ni. afne buat pn karipap je. tu pun buat byk2 frozenkan hehe

Cik Ina Do do Cheng said...

ana mengugat betul, time puasa ni. sedap-sedap tu wat berbuka puasa.