Wednesday, January 11, 2012

~kisah susu~



ajmal now aku dah tukar kan susu dia, dulu minum lactogen skrg tukar ke nespray.
reason nya, satu hari tu aku bancuh susu dia utk dia mkn dgn cocoa crunch.
then sebelum aku letak cocoa crunch tu, aku rs sikit....
mak aiiii....manis gile rupa2 nya susu lactogen ni.
aku akui aku beli susu, mn ada tgk kandungan susu ni ada apa benda kan..
aku x pernah check, gula ada brp %, kalsium brp %...main redah je...
tp since dok bc kat blog2 lain pasal gula dlm susu tu,pastu tgk iklan yg susu anmum tu, aku jd mcm nak rs la susu ajmal ni mcm mn rs nya.
terus la lepas tu aku decide nak tukar susu.
sbb xtau nak pilih susu apa, sekali lagi aku belasah ambik nespray.
masa beli tu, aku x tgk pun jugak kandungan dia..
tp aku rs nespray ok sbb aku pun mmg minum susu ni dr zaman sekolah smpai skrg..:)
then bila dah beli, tgk ajmal 'membuang' ok ke x, tgk dia minum sama dgn susu sblm ni or kurang, pastu aku rs...rasa susu nespray ni xde la manis sgt berbanding lactogen.
so, bila semua dah ok, aku rs ok la tu.
ajmal 'membuang' pun secara konsisten je skrg ni.


kisah aqil plak, since minggu lepas, aku dah bg susu formula(susu nespray jugak).
kat umah bbsitter je la dia minum formula milk ni, bila dia dgn aku, dia still bf la...
sehari sblm bg tu, aku dah test bg kat rumah, mmg dia xmo minum langsung.
tp aku fikir, mungkin sbb aku ada...nnti bila kat rumah bbsitter, dia minum la kot.
ptg tu masa ambik dia, aku tnya bbsitter, bbsitter cite;
dia buat kan susu dlm 6oz..aqil minum 4oz je..lepas minum dia bgtau x sedap..
hah3x....tp xpelah..at least dia minum jugak.
aku x risau sgt sbb aqil mkn bnyk.
so, aku kena make sure mknan yg dia ambik tu ada khasiat yg lebih.

dan aku plak, seminggu ni rs mcm susu makin bnyk.
semalam, mmg x bleh buat kerja langsung kat ofis sbb b****t berdenyut2..
nasib baik la pump mmg aku tinggal kat ofis,
so, pump sebelah je la yg berdenyut2 tu....
dpt la dlm 5oz. bg kat bbsitter terus suruh dia bg kat aqil hr ni.
balik semalam, kul 9mlm br la aqil mintak susu.
ms tu b****t lg satu dah berdenyut2 jugak sbb dah penuh kan...
tgk aqil minum dgn penuh kusyuk sekali.
muka kepuasan dpt minum susu mama...hah3x...
mmg x smpai hati la nak weaning...hah3x...

korang sebelum pilih susu yg mn utk anak tu, tgk x kandungan susu tu erk....

7 comments:

Queen said...

susu ibugak senang...kan.. sebab tak payah pikir..bagi je..confrim terbaik!.. =)


tak payah weaning la kak..bagi ke teru selagi die nak.. =)
mesti rasa sedih kalau dah tak minum dah..(ni emo lebih betul)

~ As ~ said...

Azam pun nespray.
Amira skrang pun aku bagi FM dah kalau rumah bbsitter, bagi dugro.
Mula-mula bagi dia susu tu, klau aku yg bagi dia tak nak, nak juga direct BF.. tak pelah, FM kat rmh bbsitter je.

rATu kEBaYA said...

aishah pun tak tgk gak ana.. tapi anak2 minum dugro.. rasanya taklah manis pun.. sebab si abg selalu mintak tambah gula.. tapi tak pernah dilayan..

Huda said...

SUSU NESPRAY PUN SEDAP :)

Syida said...

tak tengok pun.tp tengok mana yg dapat freegift best,bole tak?hehheheh
akak bg aqid mnum sustagen.

aThidEaN said...

thanks for sharing kak ana. might be useful for me later on
btw akak try la dumex dugro.rasa sedap tak silap saya

Ermayum said...

lactogen ni dari zaman nenek i pun ada tau hehe susu paling tua :) anak akak minum DL ja senang gak berak :)