Tuesday, March 6, 2012

~oh my lasagna~


dah berminggu2 dah teringin nak mkn lasagna. lama sungguh x mkn lasagna hasil air tangan sendiri...last2 terjadi jugak minggu lepas..alhamdulillah.....burp...kenyang...:)(tu minggu lepas la...)

aku rs buat lasagna lg cepat dr masak lauk nasi. aku ni kalau masak lembap sikit. tambah2 masak lauk..lg la......


as usual, masak inti dulu. tumis bawang putih, bwg besar, then letak tomato puree, oregano sikit, then masuk kan buah tomato cincang, last masuk kan daging hancur pastu garam & gula . aku suka buat inti dia x kering sgt, so, juicy sikit lasagna nanti....(tu pendapat aku la...)

then buat so putih plak...butter, tepung gandum, susu segar, keju mozarella, lada hitam, garam.kacau smpai pekat. ada org buat cair sos ni. tp aku buat pekat..ntah kenapa...dr hr tu mmg buatg pekat...hu3x...aku suka buat sos putih ni banyak2..sedap...:)

then kalau nak cepat kan kerja, rebus dulu lasagna sheet tu sekejap. so, boleh jimat masa time bakar nnti....

letak lasagna sheet, inti, then sos putih. ulang step tu smpai habis, biar sos putih tu jadi lapisan paling atas then tabur keju mozarella.


hasil nya...nyum..nyum nyum....:)



sbb dah lapar, x sempat tunggu sejuk dah potong..berderai la sikit...


esok pg bw bekal breakfast kat ofis...yummy...:)

sesekali dok fikir, abis la aku, 1 thn setgh ni kan, kurang masak memasak, mesti skill xde nnti..heh3x..but think +ve la, i've mid semester break, semester break yg panjang, so, guna la masa yg ada tu sebaik2 nya..kan...kan.....:)

9 comments:

Queen said...

halamak..ni yang kene cepat2 beli oven ni.. =p

hahhahaha

aThidEaN said...

bestnye.lapor plak tengok..
haha sy ari2 still masak for dinner.
kadang2 rs balik rumah jadi suri rumah.kat uni je study.haish

Ema Cuty said...

sedapnye..thanks 4 the recepy..nak cuba la pasnih!

Nana said...

wahhhhhhhhhhhhhh sedap nye suke ni

Syida said...

bestnye.
cnfm byk susu lps mkn benda ni.

mama_umar_maryam said...

betul tuh!time cuti nnt cuti btol2!!!masak byk2!!! =)

~ana~ said...

nik- sila beli cepat2 dan buat resepi ni...mesti yabang anda suka..:)

athidean-xpela...at least masak jugak lg kan...:)

ema cuty-cuba la..senang je ni...

nana-try la buat...:)

akak gorjes-mmg pun....melimpah ruah..:)

zety-sayang ko sgt...ko sgt memahami keadaan aku...:)

watyz said...

lasagna yang lazat.. bak ckit!!

Ermayum said...

teringin sangat nakkkk


tupware akak lum byr wei bape ?