Sunday, August 12, 2012

~resepi:ikan bakar petai versi ana~

entry tertangguh...
dah brp hari dah aku bertangguh nak tulis entry ni...
gara2 sibuk siapkan tempahan biskut raya,
nak tgk fb, blog pun x sempat...
tgk tu tgk la..tp kejap2 je...
nak bw ke, mmg x sempat la...

ok, rentetan dari kisah ini, 
nak kongsi resepi yang aku guna utk buat ikan bakar ni...

bawang merah kecil
bawang merah besar
bawang putih
kunyit hidup
halia
lengkuas
serai
cili kering

semua bahan2 di atas, blend kan...
agak2 la sendiri erk banyak mana bahan2 tu..
aku main campak2 je...
then panas kan minyak, masuk kan bahan2 td...
masak smpai pecah minyak.
perasa kan dgn garam dan gula.

then, bila dah pecah minyak, lumur kan kat ikan, tabur la petai(jika suka) kat ikan tu...
then bakar smpai ikan tu masak..

senang kan...
try la..insyaallah di jamin sedap...:)

2 comments:

mama_umar_maryam said...

hehehehe..akunyer resepi ikan bakar tu ko dh try? byk serai..xgune kunyit..mane2 resepi pon klu kite yg masak konfem sedapkan ana..hahahaha..sendiri angkat bakul

Queen said...

halamak...sedap tu ada petai kompem sedap..hahhaha

tapi puas ani saya berpantang la kejap petai
takut tak hilang baunya
jenuh org sebelah =p