Thursday, May 9, 2013

~pregnancy checkup-minum air gula~

as a promise, hari ni nak update pasal pregnancy plak....
kena update cepat2 bagi org tu baca, mana tau, berjangkit plak dia pregnant lepas ni....hahaha...

ok, adia, hopefully lepas ni berjangkit kat u plak erk...
hahaha....bagi piya adik plak..sian dia, asyik main dgn AR je...xde kwn gegirl...:)

ok, kali ni pregnancy check up yang ke 27 weeks,
kena minum air gula...
awal2 lagi aku dah smpai klinik..sbb tau, kalau g tghri, mesti ramai org kan.....
so, check up kali ni, mcm biasa la...cuma banyak yg x best dari yg best.....

ms scan, doctor tnya, ada apa2 masalah x,
aku cakap la, now dah start muntah2 balik...
dia kata patut nya dah xde muntah2 ni, bila dah masuk 3rd trimester ni..
ni mesti sbb kencing kotor, atau stress, or penat, x cukup rehat....

then, doctor check air kencing,
air kencing kotor....tersangat2 kotor...
tu mmg aku mengaku la...kurang minum air masak...
doctor kata, ni punca aku muntah2, sbb kencing kotor...
so, doctor bagi antibiotic and suruh minum air banyak2...
huhuhu....aku tgk doctor mcm bengang je dgn aku bila dia tgk reading air kencing tu..
sbb mmg teruk sgt2....
huhuhu......

ok, then check berat...
berat turun...54.15kg je..
last month 55.5kg...
lg la kena tegur....huhuhu..nak buat mcm mn doctor, saya mkn asyik muntah je....
hew..hew..hew...

then, nasib la bila scan, berat baby memberansang kan....
so, kira nya, aku makan, mmg zat semua serap pada baby la....
alhamdulillah....
berat baby now dah 1.4kg,
kedudukan baby mmg x berubah dr last month, kepala ke bawah....
air ketuban ok, lain2 semua ok...alhamdulillah...
and gender pun dah tau...
tp xpela...xyah nak nak reveal lagi kat sini...
tunggu baby keluar dulu la...biar la family members je dulu yg tahu....
tp aku ni, gatal tangan jugak, borak2 dgn group kengkwn kat WA, diaorg tnya gender,
aku pun bgtau, hahaha....xpela..tu consider kengkawan rapat je la...
apa2 pun x kisah la boy or girl, janji mummy and baby selamat.....
kaaaannnnnnn.....

and now, turn utk......


minum air gula.....
erm...mmg manis leting (sangat) la...
tp ku tahan je la....
demi baby kannnnnn........

and result pun dah tau, alhamdulillah, bacaan normal.....
next week, app. dgn pakar...
now, plan nya nak bersalin kat UKMSC lagi la....
tp skrg ni prof amelia dah xde,
ambik prof lain plak...
xpela...tu next week la plak kite cite ye....

ok, tu je la perkembangan terkini nya...
moga2 semua nya di permudah kan....
insyaallah....

7 comments:

Nana said...

awl2 lg dah mnm air gula ni klw tak salah masa 5 bulan aritu
so pasni klw naik lebih 2kg je br kena mnm
mmg kontrol je haha xmo dah mnm tobat

A D I A said...

aik paste comment saya, saya malu ok :| i x suka test gula ni. 1st time minum gula tu i muntah ok.

mama ila said...

pernah kena minum sekali..ya ampunnn...pas minum terung jadi pening..sbb manis sangat..dah lah sebelum tu..kena puasa..huhuhu..

aThidEaN said...

ini paling x best bila preknen...

AdanyaKauUntukku said...

akak suka minum air gula tu
sbb akak nyer tak jernih cam tu ana...
akak nyer ribena....heheh..warna ungu ok..nyum nyummm.....

jadinya tak terbayanglah kemanisan tahap gaban kat air tu...bayangkan yang sedappPpPP je...

tapi kalau dah kaler putih cam tu..nak bayang kan yang sedap cam ne kan..sure2 dalam otak dok pk air gula ...air gula...hehehehheh

watyz said...

waaa... aku kat cni yg ngilu ko apdet air gula ni... hahahah

| SUE | said...

offer jangkit kat Adia je ke...nak jugak! hahahaha nanti pas batton yer :p