Thursday, January 21, 2010

~tips memperbanyakkan susu badan~

maaf la ye..minggu ni banyak citer pasal breastfeeding lak..
bkn apa..bila dah kuar cite, maka nya ada la yg bertanya itu dan ini...
maka nya, kena la bgtau kan...
x guna kedekut ilmu ni....x berkat....

ops..dah melalut...
ni aku list kan apa yg boleh memperbanyakkan susu...

Minum susu(fresh milk/susu tepung)
Minum soya/tau fu fa(apa jua yg berasaskan soya)
Makan kurma/ minum jus kurma
Minum air longan
Minum air rebusan halba/masukkan halba dalam masakkan.
Makan ulam pegaga/minum jus pegaga
Makan sayur sawi / kobis/ lobak putih/brocoli/peria
Banyakkan minum air masak
Banyakkan ambil makanan/minuman berkalsium
Minum air barli/horlicks dan apa jua yg berasaskan bijirin mcm quaker oat
Makan jantung pisang/pucuk manis/kuchai/pucuk betik/betik muda
Sengkuang cina
Herba/rempah ratus

Selain itu;
Jangan “stress
Kerap kan mengepam
Mengurut(bg liang2 susu terbuka)

pastu, kalau malas, beli je yg ni;
Pil ASI
Shatavari
Pils Motilium
Maxolon
Milkmaid tea
Habatussauda
Omega 3

btw...benda2 ni semua kita kena try...sbb kita xtau badan kita ok dgn yg mn...
kalau aku, mkn kari ke..apa2 je menu yg ada rempah ratus tu, mmg susu melipah la...
kalau mkn nasi kandar..fuh...sekejap je jd bengkak breast tu....
mmg padan la aku kawin dgn org kuat mkn kari nih..:)..
tp kan tu aku tgk dulu la..ms ajmal...
ni time aqil..aku xde la lg mkn apa2 mknan utk banyak kan susu ni...
mkn kari tu ada la..tp kari yg x pekat la...

ada org tanya, aku mkn apa utk banyak kan susu...
so far kan..aku cuma minum susu tepung...
tiap2 pg..susu tu dlm 3 sudu besar+2 sudu besar milo
aku buat dlm bekas air tupperware tuh....
ingat nnti nak try mkn quaker oat la plak...
harap2 perut aqil dah ok la....x kembung lg...

ada gak org tanya, aku minum susu tepung apa...
aku minum susu tepung nespray tuh je...
xde pun beriya nak minum anmum for breastfeeding tu...
at least susu gak kan....
anmum for breastfeeding tu mahal erk...
sbb ada gak org kata mahal..aku x pernah lak tgk harga nya..
susu nespray tu br 15.90 je..
tp mungkin la khasiat dlm anmum for breastfeeding tu lebih lg kot..
tu yg mahal kot..

ada jugak org tanya...
camna nak pekat kan susu..sbb susu diaorg x pekat...
erm..ni aku xleh nak jawab details sgt sbb aku pun x sure sbnarnya....
masih lg dlm kajian...heh3x...
btw...aku perasan, kalau susu yg aku perah kul 1030 pg tu..pekat sikit compare susu yg perah waktu2 lain...
maka nya aku beranggapan,
kepekatan susu bergantung pd pemakanan kita...
kan aku cakap, tiap2 pg aku minum susu...
so, mungkin dr situ susu aku jd pekat...
hr tu kalau x silap ada bc kat susuibu.com
camna nak bg susu pekat..tp lupa lak...
dlm magazine pa & ma pun ada gak bgtau..tp tu la..lupa..


to kak remy;
ni la gmbr bekas air tupperware yg na selalu bancuh milo+susu tepung tu..
kalau nak beli bekas air ni, bgtau la ai ye..
bkn setakat bekas air ni, semua produk tupperware pun bleh...
ai ahli tupperware nih...
bleh bg harga kawan2 je....
sempat lg nak promote..:)

1 comment:

Enna said...

hi..saje singgah sini baca tips utk banyakkan susu ibu... byk tips insya'allah boleh try.. 2,3 hari ni susu drop. harap2 lepas ni okay...:)