Tuesday, September 28, 2010

~cerita bf saya~

ops...jgn salah faham ye..
bf tu singkatan utk breastfeeding..bkn utk boyfriend yea...
dah lama x cerita ceriti pasal bf kan....
so, hr ni nak meluah kan isi hati pasal bf ni....

lately xtau la kenapa...
pas raya ni la, makin ketara...
sgt malas nak mengepam...
skrg ni pump 2x je sehari yakni di ofis sahaja...
aduhai..kenapa la saya sebegini malas...
tp saya rs bkn malas sbnar nya...
tp penat..penat sgt2 akhir2 ni..
penat drive hari2 pegi dan balik keje..
(nasib la kan dpt keje kat antara jln yg paling sesak kat kl nih...)
penat uruskan rumah tangga....
penat uruskan anak2...

saya rs faktor2 di atas buat saya penat
dan kenkdg rs malas utk mengepam...
tp saya x boleh kalau x mengepam sbb nnti b****t saya akan bengkak...
lg pun kalau malas tu dtg, cepat2 saya pk,
andai kata saya sakit@ apa2 je la yg terjd pd saya..
yg memungkin kan saya tidak boleh utk menyusu kan anak saya....
kesian nya kat anak saya..
kalau x pun, saya cepat2 bukak blog bf mommies..
yg mn mereka ini memberi kan inspirasi kepada saya utk terus mengepam...

alhamdulillah la..susu masih bnyk...
setakat ini masih tidak lg mengambil sebarang supplement utk menambah kan susu...
saya rs cukup la dgn yg saya dpt kot....
skrg ni 2x pump kat ofis, dapat la dlm 24-26oz sehari...
cukup la tu kan...

stok susu, bnyk dah masuk kat deep freezer...
lega sikit la sbb kat deep feezer, bleh tahan lama sikit kan..

aqil plak...
hish....kalau balik keje..start pukul 8 tu, dia asyik la nak begayut kat b*****t saya ni..
kenkdg rs mcm nak putus n****e tuh...
seb baik jugak gigi dia x keluar lg...
kalau x, agak nya dah putus n***Le tuh...heh3x...
aksi aqil menyusu..haish..mcm2 gaya...
smpai ma sy tgk pun geleng kepala...
biasa nya 5 minit pertama dia ok lg..posisi baring...
lepas tu...hah..dia tolak badan saya....
saya terbaring dia panjat atas saya sambil menyusu....
tu x tgk tangan dia lg...
gentel n****e lg satu la...main pusat saya la...
masuk kan jari dia dlm mulut @ hidung saya la....
haish..mcm2 kan....

lg satu, aqil ni tersgt la manja....
bkn manja camna...
sikit2 nak mama..sikit2 nak mama...
papa adalah pilihan ke-2 bila dia tahu mama nya xde...
even nak g toilet kejap pun dia dah menangis...
paadahal..papa depan mata dia je....
mana ada mama, situ la ada aqil...
mama masak, dia pun masuk dapur gak..main periuk la..tong sampah la..ish...
dulu ajmal pun mcm ni gak...
agak nya anak2 yg bf mmg camni erk...
anak korang yg bf camni x?

erm..br balik dr meeting..terus lupa apa nak taip lg..hu3x..

9 comments:

A D I A said...

ana, u pun sumber inspirasi i untuk bab2 bf ni. i kena pam je sbb hafiyya tamau direct bf, p****g i inverted so agak susah direct bf. tapi lately i dah campur2 susu formula sbb sus tak banyak cam awal2 plus faktor malas (plus sakit tang tmpt oprate tu).

mama tisya said...

ank yg bf mmg nk cr mama aje..heheheh...aritu ada akak cal ana nk tnye psl spare part avent yg bli kt damas tu tk silap tp ana tk pick up cz ada kwn akak nk bli tp dh dpt bli la

~ana~ said...

adia, i sumber inspirasi u???rs mcm x percy..pitam bangun pitam pat puluh kali..hah3x..

i pun ada mslh inverted nipple tp i beli apa erk nama dia..u just lekat kat breast, so, baby hisap kat situ..lama2 ok la...

adia, jgn bnyk gerak2 tau...i faham camna sakit nya...i dulu pun camtuh gak..nak bersin dan batuk pun susah sgt..terseksa jiwa raga...

~ana~ said...

kak eryn, bila akak call ana? call ofis ke hp?alamak..sori la x pick up fon...sedih plak rs sbb x dpt membantu.hu3x..

nieda said...

byknya stok susu walaupun 2x pump..rezeki anak. Kita yg BF ni mmg kena kuat semnagat. Ikutkan nieda rasa mcm give up nk BF Humaira. Susu masih banyak, tapi nipple dah crack teruk dah hampir 2 bulan lebih. Mcm2 krim dah sapu tapi still prob. Hari tu beli Lansinoh, medela skrg ni baby angel.

Raya hari tu dah start gatal2 nipple, check kt klinik, DR suspek ada fungus. Rasa mcm nk stop aje BF tapi kesian kt Humaira. Dia mcm x boleh hidup tanpa susu ibu.

Nurul Diana@Mama Adam + Aidil said...

kagummmmmm hasil bf lumayan sokmo .. teruskan ana ;-)

mama tisya said...

cal hp tp tkpe dh dpt tlg kwn akak tu setel prob die..cuma aritu nk comfirmkn kedai tu je

~ana~ said...

nieda, mmg pun kan..kena kuat semanga..buang jauh2 sifat malas tuh..hu3x..nieda, seriau plak dgr kes nipple nieda...

~ana~ said...

kak d, thanks...